Realizujący: dr hab. Joanna Rogozińska-Mitrut
Celem badania jest wskazanie, jakie zasoby niematerialne stanowią przedmiot badań
w naukach o zarządzaniu, a w szczególności w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rozbudowane materialne zaplecze przedsiębiorstwa nie przesądza o powodzeniu rynkowym. Przewaga konkurencyjna coraz rzadziej wynika z posiadanych aktywów materialnych, ciężar ten przesunął się w stronę jakości zarządzania wartościami niematerialnymi. Najważniejszą wartość dla przedsiębiorstwa stanowią jego pracownicy, a w triadzie kapitału intelektualnego, złożonej z kapitału ludzkiego, organizacyjnego i kapitału klienta, to właśnie kapitał ludzki odgrywa decydującą rolę. Najbardziej wartościową część przedsiębiorstwa stanowią jego marki. Wśród najważniejszych aktywów niematerialnych wskazuje się także technologiczne aktywa niematerialne (know-how, innowacje technologiczne, prace badawczo-rozwojowe i patenty), kapitał ludzki, relacje z klientami i partnerami, kulturę organizacyjną i przywództwo oraz reputację.